Чи були пологи
Діви Марії безболісними?
ПИТАННЯ: У фільмі
«Божественне народження» показані пологи Діви Марії, яка страждає від болю так
само, як будь-яка жінка. Але як це можливо, якщо Богородиця була дівою до, під
час і після народження Ісуса? Діва Марія була вільна від первородного гріха,
значить, вона повинна бути вільна від його наслідків – болісних пологів. Чому в Одкровенні Івана Богослова
про Діву Марію написано, що вона «мала в утробі, і кричала від болю та мук
народження»?
ВІДПОВІДЬ:
Безболісні пологи Діви Марії не є догмою віри, але це логічний наслідок догми
про невинність Богородиці, що збереглася під час пологів. Церква вшановує Діву
Марію як Приснодіву − народження Христа не порушило Її дівочої цілісності, але
освятило її.
Безболісні пологи Діви Марії не можуть бути наслідком
свободи від первородного гріха. Адже Пресвята Богородиця дуже багато страждала
у своєму житті, як і всі люди, відмічені первородним гріхом. Таким чином,
безболісні пологи − не наслідок догми про Непорочне Зачаття Марії, а наслідок
догми про її невинність, також і під час пологів.
Гіпотеза про болючі
пологи Діви Марії може бути пов'язана з апокрифічними Євангеліями, згідно з
якими в момент пологів Діви Марії були присутні повитухи. Але це побічно
спростовує євангелист Лука, який стверджує, що сама Діва Марія «сповила і поклала
в ясла» Дитятко Ісуса (Лк. 2,7).
Святий Єронім у
трактаті «Проти Гельвідія» пише з цього приводу: «Не було ніяких повитух,
ніяких бабок. Вона сама була матір'ю і повитухою. Слова з Євангелія від Луки
заперечують примхи апокрифів».
Наведемо також думку
святого Томи Аквінського, викладену в «Сумі теології» (частина 3, 35, 7): «Біль
породіллі викликаний розширенням шляхів, через які має вийти потомство. Але ми
пояснили, що Христос вийшов з лона матері, не відкриваючи його, не розширюючи
шляхів. Тому при її пологах не було болю і ніякого ушкодження, але найбільша
радість, бо Богочоловік народжувався на світ, згідно з пророком Ісаєю (35,1):
«Звеселиться пустеля і суха земля, і радітиме степ, і зацвіте, мов троянда».
Учительство Церкви не
заглиблювалося в подробиці пологів Діви Марії. Проте одна з літургійних молитов
Церкви говорить: «Діва Марія без болю народила Спасителя віків». Lex orandi est
lex credendi: закон молитви є закон віри. Літургія, таким чином, відображає
віру Церкви в безболісне народження Ісуса Христа Дівою Марією.
Що стосується жінки з
12 глави Апокаліпсису, яка «мала в утробі і кричала від болю та мук
народження», то цей вірш стосується насамперед Ізраїлю, який народжує Месію, а
також Церкви, котра народжує Христа для світу. Муки народження сильні, але вони
тривають недовго і поступаються місцем великій радості, нагадуючи віруючим, що
люди народжуються для віри за допомогою Хреста.
У 16 розділі
Євангелія від Івана (21-23) говориться: «Журба жінці, коли вона народжує, бо
година її вибила. А вродить дитятко − з радощів, що людина на світ народилася,
вже й пам'яті про болі нема! Оце й ви нині в журбі. Але я вас знову побачу, і
зрадіє ваше серце, і ніхто ваших радощів від вас не відбере. І того дня ви не
будете питати мене нічого. Істинно, істинно кажу вам: Чого б ви тільки
попросили в Отця, Він дасть вам у моє ім'я». Це означає, що Церква не повинна
боятися випробувань, тому що випробування завжди віщують народження нових чад.
Тертуліан говорив, що «кров мучеників − це насіння християнства».
Жінка з 12 глави
Апокаліпсису − це також і образ Діви Марії. Але саме образ, тому що потім
говориться, що в цієї жінки є й інші діти, проти яких спрямована лють дракона:
«І розлютився дракон на жінку і пішов воювати проти решток її нащадків, що
зберігають заповіді Бога і мають свідчення Ісуса Христа» (Од. 12,17).
«І народила
сина-мужа, що має пасти всі народи жезлом залізним», − йдеться в Апокаліпсисі,
12 глава, 5 вірш. Біблеїст Ігнасіо де ла Поттері пише: «Хто ж це дитя чоловічої
статі, народжене жінкою?» (12,5). Разом більшістю тлумачів богослов визнає, що
йдеться про Месію, Ісуса − як підтвердження фрази з 2 псалма, що описує драму
Месії: «Ти їх жезлом залізним, розіб'єш їх, як посудину гончара». Про яке ж
народження йдеться? Тут говориться не про те народження Месії, про яке
розповідається в Євангеліях про дитинство Ісуса, а про народження, що сталося
Великоднім ранком. У Новому Завіті Воскресіння неодноразово описано як нове
народження. Наприклад, в Діяннях Апостолів: «І ми благовістимо вам, що ту обітницю,
дану батькам, Бог виконав нам, дітям їх, воскресивши Ісуса», як і в другому
псалмі: Ти Син Мій, Я сьогодні породив Тебе» (Ді. 13,32−33). Вірш з псалма,
цитований у цьому уривку і в інших місцях Нового Завіту, застосовується до
Воскресіння Ісуса, як, наприклад, у Посланні до Євреїв (1,5): «Кому бо з
ангелів він коли мовив: «Син мій єси, я сьогодні породив тебе?». І ще: «Я буду
йому за Отця, а він буде мені за Сина?». З цього ж Псалма взято опис «дитяти
чоловічої статі» з Апокаліпсису. Таким чином, Воскресіння − це момент, в який
Ісус пробуджується до нового життя. Момент «народження» Христа у славі, початок
Його життя у славі. Це про Нього говориться: «дитина її була взята до Бога, і
до престолу Його» (Од. 12, 5): тут описано небесне прославляння Христа, Його
Вознесіння. Цілком очевидно, що під народженням немовляти в Книзі Одкровення
мається на увазі не фізичне народження, а саме Воскресіння і остаточна перемога
Христа над силами зла. Тому муки народження, про які згадується у 12 главі
Апокаліпсису, не треба пов'язувати з фізичним народженням Ісуса у Вифлеємі.
Йдеться про болісне народження нового Народу Божого через Хрест і Воскресіння.
За матеріалами http://ru.radiovaticana.va
|