Чому
у піст є інші Богослуження?
Піст. Що це за час і чим він відрізняється від інших
періодів Церковного року? Що нового він вносить у наше Богослужбове життя? Такі
і подібного роду запитання може поставити собі людина, коли наближається час
Великого Посту. Це не дивно, що такі питання виникають, адже протягом року
практикуючі християни привикають до звичних Богослужень і церковних відправ. І
ось появляється щось інше. Змінюється вид молитов у храмах, церковний спів
набирає дещо сумного забарвлення, своїми мелодіями наче закликаючи до глибоких
роздумів над собою, своїм життям, життям світу і майбутнім станом речей.
Богослуження в храмі стають дещо довшими, приготовляючи нас до чогось великого,
що має швидко наступити і чого не можна прийняти не підготовленим.
Час Великого Посту це час особливої Божої благодаті,
підсилення духовної боротьби в щирому покаянні і молитві. Християнська
літургійна практика Великого Посту має досить глибокі корені свого формування.
Протягом багатьох віків розвитку християнства зростали і вдосконалювалися форми
Богопочитання. Сьогодні ми володіємо неоціненним скарбом церковної
Богослужбової традиції. В період Великого Посту ми маємо за щастя молитися
Великий Канон святого Андрея Критського, тексти якого здатні зворушити навіть
найбільш закам’яніле і жорстоке серце. Літургія Ранішеосвячних Дарів приносить
з собою все багатство віри, пережитої цілими поколіннями християн. Автором
цього Богослуження вважається св. Григорій Двоєслов. Суттєва відмінність цієї
Літургії від Літургії св. Івана Золотоустого полягає в тому, що Євхаристійні
Дари вже є освяченими заздалегідь. Звідси і походить така назва. Така
відмінність Літургії Рнішеосвячених Дарів несе у собі дуже важливе богословське
і практичне значення. Кожен розуміє, що момент освячення, а також вся
Божественна Літургія є радісним таїнством, яке плекає в душі християнина щастя
і насолоду божественної благодаті. Обмеження Літургії з освяченням спонукає нас
до глибшої призадуми над значенням великого Таїнства Пресвятої Євхаристії в
нашому житті. Таке обмеження формує в нас тугу за Євхаристійним Христом і
розвиває відчуття потреби в єдності і прийнятті Господа. Тому прийнято, що в
часі Великого Посту Літургія св. Івана Золотоустого служиться лише в суботу, а
в середу і п’ятницю її заміняє Літургія Ранішеосвячених Дарів. Вона не є
Літургією у властивому значенні слова, а є радше Вечірнею в поєднанні зі Святим
Причастям. В неділю перевага надається Літургії св. Василія Великого.
Також в період Чотиридесятиці (інша назва Великого
Посту) Церква в особливий спосіб закликає своїх вірних молитися за тих що вже
відійшов у вічність. Тому на сьогоднішній день, в часі Великого Посту, у
багатьох храмах щосереди і щоп’ятниці служаться Богослуження за померлих. В
такий спосіб, плекаючи до них милосердя, ми просимо в Бога полегшення терпінь
душам у чистилищі і їхній перехід до спокою, щастя і радості в Царстві
Небесному.
Всі Служби Великого Посту насичені духом покути й
щирого жалю за вчинені гріхи. Молитви всієї спільноти поєднуються з добрими
ділами і пам’яттю про померлих. Піст не ототожнюється лише з обмеженням у їжі,
основна його ціль допомогти людині визволитися з рабства гріха, дати зрозуміти
вищість духовного над матеріальним і вічного над земним. Обмежуючись в їжі і
присвячуючи більше часу на молитву та діла милосердя ми опановуємо себе, свої
пожадання та помисли, аналізуємо свої вчинки і зростаємо у чеснотах.
Варто згадати про такий елемент постових відправ як
поклони. Вони бувають доземні або до пояса і практикуються на всіх
Богослуженнях Великого Посту. Вкінці кожної відправи вся спільнома молиться
молитву св. Єфрема Сирійця в якій червоною ниткою проходить увесь зміст і ціль
Великого Посту, а це визволення душі з рабства гріха, перемога над лінивством,
пустомовністю, недбайливістю, бажанням влади і грошей.
Богослужбові молитви Великого Посту є надзвичайно
цінним скарбом для нашого духовного зросту. Ми покликані плекати ці літургійні
практики і прославляти Господа кожен день нашого життя.
о. Павло Заболітний
|