Послання Блаженнішого Святослава до вірних
Української Греко-Католицької Церкви та всіх людей доброї волі з нагоди
відзначення Тисячодвадцятип’ятиріччя Хрещення Русі-України
Дорогі брати і сестри! Ми, український народ,
громадяни, які належать до різних конфесій, святкуємо пам’ять дарування нам
світла єдиної Христової віри. Цим відзначенням вшановуємо великі Божі діла, які
сталися на нашій землі 1025 років тому. Тоді за сприяння святого
рівноапостольного князя Володимира у водах Дніпра-Славутича охрестилися наші
предки. Діянням благодаті Святого Духа, котрий «ширяв над водами», Бог-Отець
усиновив український народ, назвав його своїм «сином улюбленим» і повів у
майбутнє, як колись провадив Божий народ Старого Завіту до Обіцяної землі.
Історія
Русі-України вчить нас, що саме український народ є тим новим Христовим людом,
який зродився у хрещальних водах Дніпра. Це про нас молився в день Хрещення
киян, час Нового Сотворення цього народу, князь Володимир, кажучи:
«Христе-Боже, що сотворив небо і землю! Споглянь на нових людей цих і дай їм,
Господи, пізнати Тебе, істинного Бога, як пізнали Тебе християнські країни.
Утверди в них правильну й непохитну віру і мені поможи, Господи, проти диявола,
щоб переміг я хитрощі його, надіючись на Тебе і Твою силу».
І тепер,
гортаючи сторінки історії та роздумуючи у світлі віри над тим, як дивно і
владно Господь провадив наш народ крізь різного роду випробування і досвіди аж
донині, можемо впевнено сказати, переспівуючи українського поета: народ наш є,
народ наш завжди буде, ніхто не поневолить наш народ. За всі ці благодіяння, що
їх Господь так щедро виливав і надалі виливає на наш люд, Йому від нас належить
«слава, честь і поклоніння, нині, і повсякчас, і навіки вічні».
Хрещення у
водах Дніпра, подібно до Ісусового Хрещення в Йордані, знаменувало новий етап
духовного зростання нашого народу у світлі науки Христа: Він став для нас
«Дорогою, Правдою і Життям» (пор. Ів. 14, 6). Ця подія зумовила також великий
цивілізаційний поступ нашого народу, який увійшов у коло європейських
християнських народів.
Як
Богоявленню на Йордані передувало Різдво Божого Сина і Його приховане життя в
Назареті, так і Богоявленню на Дніпрі передувала кількасотлітня історія прищеплення християнства та його
непомітного, але впевненого зростання на нашій землі. Першими сіячами Слова
Божого були святий Андрій Первозванний, Христовий апостол, і святий Климент,
Папа Римський. Засіяне ними плекали святі рівноапостольні Кирило і Методій,
просвітителі слов’ян. Отже, величний акт 988 року не започаткував, а увінчав
наш шлях назустріч Христові. Київ став центром нашої Церкви, як колись Єрусалим
– центром Церкви апостолів, тож невипадково християнство на наших землях
названо «київським». Наш народ і його держава є спадкоємцями християнської
цивілізації Київської Русі-України, що була свого часу однією з найбільш
могутніх і культурних країн Європи.
Хрещення стало «весною нашого народу», сповнюючи
національний організм духом воскреслого Тіла Христового. Наші предки, немов зі
сну, прокинулися з неволі рабів гріха до свободи дітей Божих (пор. Рим. 8, 21).
Будучи охрещеними «в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа», вони стали «одним
Божим народом на київських горах», об’єднаним в єдиній, святій, соборній і
апостольській Церкві. Тому наша Церква-мучениця є прямою спадкоємицею Церкви
Володимирового Хрещення, що зуміла протягом історії зберегти спадок
неподіленого християнства першого тисячоліття та була, є і завжди буде душею
нашого народу.
Зрікшись
диявола і всієї його гордині в хрещальних обітах, наші предки з’єдналися з
Христом і одне з одним. В основу свого національного і державного буття вони
поклали Божий Закон, який сформував моральні підстави княжої та вічевої влад,
законодавства «Руської правди». Божа Премудрість засяяла на київських горах,
збудувавши собі дім у храмі Святої Софії в стольному Києві та проявивши свою
благодатну дію в подвижницькому житті преподобних Антонія і Теодосія та інших
києво-печерських чудотворців, а відтак – тисяч святих і праведних, що їх дала
українська земля аж до новомучеників ХХ століття. Так поступово будувався на
нашій землі християнський український світ, а Лик Христа «печаттю дару Святого
Духа» викарбувався на гранях національної культури.
Нині,
відзначаючи 1025-ту річницю Хрещення, нам потрібно пригадати і знову відновити
хрещальні обіти. Їхній сенс залишається незмінним – скинути зі себе будь-які
узи рабства, ще від праотця Адама накладені на людський рід дияволом, і вдягти
хрещальний одяг Cвободи і Любові, який є сяючими шатами воскреслого Христа.
Адже «Христос нас на те визволив, щоб ми були вільні. Тож стійте і під ярмо
рабства не піддавайтеся знову» (Гал. 5, 1). Відректися від диявола сьогодні –
це, передусім, позбутися духовного поневолення з боку згубних пристрастей і
злих нахилів, які атакують людське серце та, отримавши доступ до нього (серця.
– Авт.), перетворюють його на джерело беззаконня і несправедливості, що
занечищує всі виміри буття: особистий, родинний, суспільний, культурний,
економічний та політичний. Натомість з’єднатися з Христом – це єдиними устами і
єдиним серцем визнати віру наших предків, виражену в «єдиному Хрещенні на
відпущення гріхів». З’єднатися з Христом – це бути членом Його Тіла, тобто
Церкви, і вірити, що в Ісусі ми вже одна Київська Церква і один український
народ, як на рідній землі, так і на поселеннях.
Задля
відновлення нашої вірності Христові як єдиному «Джерелу відродження
українського народу» та задля утвердження нашої церковної і національної
єдності доручаю кожному вірному і всім нашим парафіяльним спільнотам урочисто
відновити хрещальні обіти в день Святого Володимира (у неділю, 28 липня, після
Божественної Літургії). Запрошую також на загальноцерковну прощу до Києва 17–18
серпня цього року. Разом із єпископами нашого Синоду ми освятимо воду в Дніпрі
і нею окропимо новоспоруджений
Патріарший
собор Воскресіння Христового. Передаючи цей Собор для служіння київській
громаді і всій Церкві, уже тепер хочу щиро подякувати всім фундаторам,
жертводавцям та доброчинцям, молитвами, коштами і працею яких постала ця чудова
святиня. Вона не тільки прикрасить древній Київ, а й назавжди залишиться
рукотворним пам’ятником 1025-річчя християнства на українських землях.
Прикликаю на всіх, за молитвами святого
рівноапостольного князя Володимира та всіх святих і праведних української
землі, благословення всемогутнього Бога − Отця, і Сина, і Святого Духа!
|